سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین حکمت، شناخت انسان به خویشتن و اندازه خود را نگاه داشتن است . [امام علی علیه السلام]
دیده و دل
هشدار قران
  • نویسنده : بهار:: 87/8/15:: 8:2 عصر
  •                                       ابو لهب در میان ماست !(2)  

     

     بدیهی است که روی کار آمدن پیامبر و توسعه امر نبوت، مسیر ریاست را به هم می زد و این امر خوشایند او نبود. به هر حال آنچه مشخص است او به قدرت می اندیشید از این رو دین خدا را نپذیرفت، حتی در مبارزه با آن هم می کوشید.
    دشمنی او با پیامبر(ص) به گونه ای بود که چون حضرت(ص) در یوم الانذار خواست براساس امر الهی پیام خدا را به خویشاوندان خود ابلاغ کند، ابولهب از سر خشم به او گفت: دستت زیان کار باد برای همین ما را دعوت کردی؟  خداوند در پاسخ به این سخن، سوره مسد را فرو فرستاد. از آن پس، دشمنی ابولهب با پیامبر (ص) و اسلام شدت یافت و رسماً با دیگر سران مشرک قریش هم دست شد. ابولهب، بعد از شنیدن خبر شکست مشرکان در جنگ بدر، پس از چند روز بر اثر بیماری پوستی درگذشت. فرزندانش از ترس سرایت مرض، از جنازه اش دوری جسته، در نهایت او را در بالای مکه کنار دیواری نهاده و از دور، بی آن که لمسش کنند، بر او سنگ ریختند تا مدفون شد !

    ابولهب پسر عبدالمطلب بود که این گونه رسوای ابد شد و اما پسرانش عتبه و معتب در فتح مکه به دعوت پیامبر مسلمان شدندو در حنین از ثابت قدمان به شمار آمدند.
    سوره مسد گرچه کوتاه است اما سرشار از عبرتها و درسهاست "این سوره، سوره ی ماست" مایی که پدر آتش هستیم و آتش را بزرگ می کنیم و پرورش می دهیم. ابوتراب ها می روییدند و می رویانیدند و خاک را بارور می ساختند و ما می سوزیم و می سوزانیم و آتش را می افروزیم، که وقود آتشیم و سوخت جهنم خویش.

     قرآن هم رمز و هم کنایه دارد، هم واقعیت. و این عظمت قرآن است که از واقعیتها، آیه ها را نشان می دهد، که چگونه ابولهب عموی رسول، ابولهب است و پروردگار آتشها و شعله ها!

     این تنگ چشمی است که واقعیتها را از پیام و پیام را از واقعیت بگیریم، که در این نظام واقعیتها آیات او هستند و نشان و پیام آور از او. و همین است که در آیات، ابولهب، هم ابولهب است و هم در برابر ابوتراب. هم واقعیت است و هم سمبل و رمز.
    ابولهب هم عموی پیامبر است و هم پدر آتش. او این دو را با هم دارد. و این است عمق قرآن که از واقعیتها آیه می آورد و این آیه ها را بر ما تلاوت می کند تا آموزشمان دهد که چگونه بهره برداریم تا شیعه ی«ابوتراب»باشیم،نه از تبار «ابولهب».
    دنیای کنونی ما نیز ابولهب را به چشم خود مشاهده می کند که با زور و زر خود استکبار می ورزند و پیامبر(ص) حق را به استهزا می گیرند. طبق وعده الهی اینان و یاوراشان قدرتی نخواهد داشت و دستشان تهی و تلاششان بی فایده است «یریدون لیطفووا نور الله بافواههم و الله متم نوره ولو کره الکافرون»(سوره صف آیه 8) و عاقبتشان در دنیا و آخرت همچون ابولهب است که همگان از آنان گریزانند و در آخرت عذاب ابدی خواهند داشت.

     

     


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 91067
    بازدید امروز : 8
    بازدید دیروز : 13
    ............. بایگانی.............
    خیر مقدم
    کتاب یا اینترنت ...

    ........... درباره خودم ..........
    دیده و دل
    بهار
    بار الها ،به دیدگانم آموختم که هر چیز ارزش دیدن ندارد و با دل نجوا کردم که هر چه دیده شد لایق دل بستن نیست.پس یاری ام کن تا فقط انوار الهی ات را نظارگر باشم و بر آنچه تو می پسندی دل بندم. (ببینید و دل مبندید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت)

    .......... لوگوی خودم ........
    دیده و دل
    .......لوگوی دوستان ........






















    ....... لینک دوستان .......
    بتلیجه
    پارسی گو
    دوزخیان زمین
    سری تو سرا
    پوست کلف
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    دو نیمه سیب
    ناصر اعتصامی
    MAKHo0oF gr0ups
    السلطان علی بن موسی الرضا
    کامیارحسینی
    سام دلیری
    گل نیلوفر
    ام المومنین

    سادات علوی
    منصور
    قافله شهدا

    ............آوای آشنا............

    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........