سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدترین دانش آن است که هدایتت را تباه کند . [امام علی علیه السلام]
دیده و دل
مبانی اندیشه سیاسی شیعه
  • نویسنده : بهار:: 87/4/31:: 12:22 صبح
  •  آراء مورد نظر تشیع بر گرفته از قرآن، سنت، عقل واجماع است و با ویژگی جاودانگی شیعه ظلم ستیزی و عدالت خواهی می توان آن را به تصویر کشید.

    انتظار و رجعت:

    انتظار در لغت به معنی چشم به راه بودن و چشم به راه داشتن است.همچنین اصطلاحی است که در مورد چشم به راه بودن ظهور امام زمان(عج) به کار می رود.از این رو به کسی که در انتظار فرج امام عصر (عج) می باشد ،منتظر می گویند.

    رجعت به معنای بازگشت به دنیاست ودر اصطلاح به مفهوم اعتقاد به بازگشت امامان معصوم(ع) و دو گروه مسلمانان و کافران محض پس از ظهور ولی عصر (عج) می باشد. بنا بر این تحقق رجعت به تحقق انتظار وابسته است و این دو از این جهت لازم و ملزوم یکدیگرند.انتظار و رجعت به معانی مزبور از اعتقادات خاص شیعه امامیه به شمار می رود.

    شیعه امامیه از آن جهت به انتظار و رجعت ایمان دارد که در آیات و روایات به آن اشاره شده است.به عنوان مثال از آیه 20 سوره یونس،انتظار واز آیه 28 سوره بقره ،رجعت فهمیده می شود.زیرا در آیه نخست امام صادق (ع) غیبت را به غیبت امام زمان (عج)تفسیر کرده اندو در آیه دوم خداوند می فرمایند:

    ما انسان را دوباره می میرانیم ودوباره زنده می کنیم،تا او را خلیفه و جانشین خود در زمین نماییم.(ترجمه تفسیر المیزان- جلد1- ص171)

    انتظار عامل تحرک ، پویایی، جنبش، قیام وانقلاب است.زیرا:

    1.امام زمان (عج)زنده ولی غایب است.بنا بر این وی در پس پرده غیبت مانند هر امام معصوم دیگر ، ناظر اعمال پیروان خویش است.این مسئله موجب می شود که شیعیان همواره خود را در محضر ایشان ببینند و از ارتکاب اعمال زشت دست بشویند و به کارهای خیر بپردازند.

    2.برخی گفته اند شرط ظهور امام زمان (عج)، به اوج رسیدن فساد در روی زمین است،در حالی که اینگونه نیست.بلکه مقابله با فساد لازم است.این موضوع به افراد آگاه وآماده که به ضرورت انقلاب ایمان داشته وآماده انقلاب باشند نیاز دارد.پذیرش چنین نگرشی همواره شیعیان را آماده قیام و انقلاب نگه می دارد.اعتقاد به رجعت نیز عاملی برای حرکت سازنده فردی و اجتماعی و وسیله ای برای طغیان علیه بی عدالتی هاست.

    جبر و اختیار:

    جبر و اختیار به معنای "لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین"از اعتقادات خاص شیعه است.ولی گرایش عمومی در دنیای اسلام یا به جبر است و  یا به اختیار. پیروان این دو اعتقاد عموما"مسلمانان اهل سنت هستند.

    شیعه امامیه بر اساس "لا جبر ولا تفویض  بل امر بین الامرین"و یا "لا جبر و لا تفویض بل منزله بین المنزلتین" به جبر صرف ویا اختیار صرف اعتقاد ندارد.همچنین نه اراده و قدرت انسان را نا دیده می گیرد و نه قدرت و اراده خدا را نفی می کند،بلکه معتقد است که خداوند قدرت انجام کار و ابزار آن را برای انسان فراهم می آورد و پس از آن ،انسان به تنهایی در انجام کار خویش موثر و تواناست.

    تقیه:

    تقیه از دیگر ویژگی های شیعه به شمار می رود که در لغت به معنای محافظت از خویش است و در اصطلاح به مفهوم پوشیده داشتن اعتقاد از مخالفان و ترک مبارزه با آنان است. از این رو تقیه برای مصون ماندن از ضرر دنیوی و دینی و پرهیز از خسارت مادی و معنوی می باشد.از این رو گرایش به تقیه  طبیعی و فطری است.علاوه بر آن تقیه ریشه در قرآن و سنت دارد.خداوند در آیه 28 سوره مبارکه آل عمران می فرماید: "مومنان به جای مومنان ،کافران را به دوستی نگیرند.هر که چنین کند ،پیوندی با خدا ندارد. مگر آنکه از آنها ترسی داشته باشد."

    همچنین تقیه در سیره پیامبر اکرم(ص) مورد تایید قرار گرفته است.زیرا زمانی که عمار با چشمان گریان نزد پیامبر آمد و ازاینکه خدایان مشرکان را ستایش کرده بود،شرمسار بود،پیامبر(ص) کاری را که او برای حفظ جانش انجام داده بود،تایید کردند.

    تقیه آثار فراوانی برای شیعه به همراه داشته است:

    1.حیات و بقای شیعه مر هون تقیه است.

    2.گرایش به هم زیستی مسالمت آمیز با اکثریت سنی در پرتو تقیه موجب تحکیم وحدت اسلامی مسلمانان گردیده که این وحدت در عصر حاضر،بیشتر ناشی از تلاشهای سید جمال الدین اسد آبادی (اندیشه اتحاد اسلام) آیت ا... بروجردی (تاسیس دار الترقیب اسلامی) شیخ شلتوت - مفتی الازهر مصر – (صدور فتوی مبنی بر به رسمیت شناختن شیعه به عنوان یک مذهب)امام خمینی  (ره)  (صدور جواز شرکت شیعیان در نمازهای جماعت اهل تسنن و بر پایی هفته وحدت ) است.

     

     

    منبع: (اندیشه های سیاسی مسلمانان 1385)


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    روز پدر
  • نویسنده : بهار:: 87/4/25:: 12:40 صبح
  • برای پدر

    درود بر پدران عزیزی که وسعت مهرشان راحدودی نیست و دامن وصفشان را شروطی...زندگی داستان بی پایان الهی است ودیوان بی بدیل و شگفت انگیزی که خلق آن بیشتر به آفرینش هنر می ماند تا به عرصه گذر....زمین در چرخش بلوغ خود هنر نمایی های بسیار دیده است همانند روزی که خورشید در آسمان مکه رنگ بست و به دست مقدس پروردگار، روزی ثبت شد هنرمندانه، تاریخی و ماندگار. روزی که کعبه شکافت و از دل آن پسری متولد شد که پدری گشت هنرمند و جاودان.

    ذات خداوند هنر مندانه آ فریدن است. به زندگی خود که بنگریم سهم استوارگونه پدر را چنان عمیق در می یا بیم که گویی این داستان هستی را بدون او نه آغازی می توانست باشد ونه پایانی.... بی شک وجودش آغازی بود برای پایان نیافتن و شروعی برای همیشه ماندن....

    پدرم زندگی ات داستان بی پایان هنر الهی است.شادی هایت به برکت پهناور این روز جاودان باد.

    (با تقدیم صلوات به روح پدرانی که جایشان در میان خانواده خالی است.)


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    13رجب
  • نویسنده : بهار:: 87/4/25:: 12:37 صبح
  • مولود کعبه

    ملا ئک  فوج فوج در حال نغمه سرایی هستند. پرندگان عرش صف در صف بالها را گشوده اند و رقص کنان گرد خانه دوست یعنی کعبه  مشغول اظهار شادمانی هستند. زمین وزمان مست ومدهوش لطف عظیم الهی در حق زمینیان واهل آن می باشند. آسمانیان  بیدارند و می بینند و زمینی صفتان چشم ها بسته و در خوابند. آسمانیان نغمه سرایی می کنند.ستارگان خود نمایی کرده و به نشانه سرور و شادمانی نور افشانی خود را افزون تر می کنند.

    همه این شور و شعف عرشیان از این بابت است که در خانه محبوب عالم و پدید آ ورنده هستی ها و خالق عالم، حادثه ای عظیم در حال شکل گیری است. اهل زمین از آن بی خبرند و نمی دانند چه شده،چه می شود و چه خواهد شد!

    اراده الهی بر آن است تا مظهر ولایت و امامت در خانه او به نتیجه برسد تا همه  بدانند و حجت نمایان شود که پشتیبانی ولایت از رسا لت عظمی از درون خانه او آ غاز می گرد و امامت پس از رسالت هم از جانب او می باشد.

    این امام پس از رسول کیست؟ این مولود کعبه نامش چیست؟ او فرزند ابو طالب ، مظهر عشق الهی، شیر میدان تقوا و تزکیه، صاحب کرامات الهی، حاکم عادل، فقیه عدل گستر، محکوم دستگاه شب پرستان، مغضوب حکومت شهوت سیرتان، فرمانده جنود رحمانی، و کوبنده سپاه شیطانی و...

    نامش هم نام حق یعنی علی است. که در دامان احمد پرورش یافت وهمسر سرور بانوان بهشت گردید وصاحب فرزندانی گشت که فخر عالم امکان گشتند.

    با عرشیان و قدسیان هم نوا می شویم  وبا شور و شعف و تمامی اخلاص خود این ولادت عظمی را به صاحت مقدس امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری و شیعیان و دوستداران حق و عدالت تبریک وتهنیت می گوییم.


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    <      1   2   3   4   5   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 91201
    بازدید امروز : 13
    بازدید دیروز : 11
    ............. بایگانی.............
    خیر مقدم
    کتاب یا اینترنت ...

    ........... درباره خودم ..........
    دیده و دل
    بهار
    بار الها ،به دیدگانم آموختم که هر چیز ارزش دیدن ندارد و با دل نجوا کردم که هر چه دیده شد لایق دل بستن نیست.پس یاری ام کن تا فقط انوار الهی ات را نظارگر باشم و بر آنچه تو می پسندی دل بندم. (ببینید و دل مبندید که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت)

    .......... لوگوی خودم ........
    دیده و دل
    .......لوگوی دوستان ........






















    ....... لینک دوستان .......
    بتلیجه
    پارسی گو
    دوزخیان زمین
    سری تو سرا
    پوست کلف
    تا ریشه هست، جوانه باید زد...
    دو نیمه سیب
    ناصر اعتصامی
    MAKHo0oF gr0ups
    السلطان علی بن موسی الرضا
    کامیارحسینی
    سام دلیری
    گل نیلوفر
    ام المومنین

    سادات علوی
    منصور
    قافله شهدا

    ............آوای آشنا............

    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........